Nieuwe mailserver en nieuwe webmail

Op vrijdag 30 januari hebben wij onze oude POP3 server gemigreerd naar een nieuwe server cluster. Daarbij hebben we tal van verbeteringen toegepast om ervoor te zorgen dat uw mail nog beter, sneller en betrouwbaarder functioneert.

Als alles goed is gegaan heeft u er niets van gemerkt. Vrijdagmiddag omstreeks 16:00 hebben we de oude server uitgeschakeld en de nieuwe server het werk laten overnemen. Voor de ontvangst van nieuwe e-mail en het ophalen van deze mail is vanaf dat moment ingegaan.

imap-folders

Bewaarde mail en IMAP mappen

Met de opkomst van mobiele apparaten die e-mail kunnen ontvangen is er steeds meer behoefte ontstaan om e-mail op de server te bewaren. Sommige klanten hebben ervoor gekozen om via IMAP te werken. Andere klanten kozen ervoor om met POP3 te blijven werken, maar vervolgens een kopie op de server achter te laten.

De oude server had soms moeite om de grote hoeveelheid e-mail en mappen te ondersteunen waardoor het soms voorkwam dat er verbindingsproblemen ontstonden. In sommige enkele gevallen had dit als resultaat dat er tijdelijk geen mail kon worden opgehaald. Iets wat natuurlijk vandaag de dag niet acceptabel is.

Met de migratie naar de nieuwe server hebben we dan ook onderhuids verbeteringen aangebracht die ervoor zorgen dat de problemen die klanten mogelijk voorheen ondervonden zijn opgelost.

Alle e-mail die op vrijdag 30 januari om 16:00 op de mailserver stond is gemigreerd. Mocht u na controle toch merken dat er mappen niet beschikbaar zijn, gelieve dan een supportverzoek in te schieten naar beheer@xit.nl. Onze technici zijn u dan graag van dienst.

roundcube-webmail

Nieuwe server, nieuwe webmail

Voor onze klanten die veel met de webmail hebben gewerkt: vanaf afgelopen vrijdag is het verouderde Open Webmail vervangen met het modernere, snellere en gebruiksvriendelijkere Roundcube.

U kunt de webmail via de volgende adressen bereiken:

Aanmelden kunt u vanaf nu ook doen met uw e-mail alias! Voorheen kon er alleen worden aangemeld met uw POP3 account naam (bijvoorbeeld mailvoorb06). U kunt nu gewoon aanmelden met uw e-mail adres: voorbeeld@bedrijf.nl. Het wachtwoord is hetzelfde gebleven. Lukt het niet om met uw alias aan te melden? Stel uw vraag aan onze supportafdeling via beheer@xit.nl.

Waar is het Mailbeheer systeem gebleven?

De nieuwe hosting cluster maakt gebruik van een control panel omgeving. Vorig jaar hebben we alle domeinnaam en DNS klanten en al onze shared hosting klanten overgezet. Nu we ook de e-mail klanten hebben gemigreerd, gaan wij ervoor zorgen dat de komende tijd het control panel beschikbaar wordt gesteld aan onze klanten om zelfstandig wijzigingen door te voeren. Daarvoor zijn nog enkele acties van ons noodzakelijk.

Mocht u een wijziging willen doorvoeren op uw e-mail domeinen, dan kunt u deze inschieten bij onze support afdeling op beheer@xit.nl. Indien gewenst kunnen wij u vroegtijdig toegang verschaffen tot de control panel omgeving zodat u zelfstandig de wijzigingen kunt doorvoeren.

Please follow and like us: